برای انتخابات بعدی فکری شود!


برای انتخابات بعدی فکری شود!

عده ای وضعیت فعلی کشور را به گردن اصلاح طلبان می اندازند چرا که در دو انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی حمایت کردند. حرف حقی است. اما چه سود!

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

اگر فرد دیگری در مسند ریاست جمهوری بود با دیدگاه های متفاوت از دولت کنونی و خاستگاه سیاسی غیر اصلاح طلب، آیا باز هم وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور چنین بود؟

نمی توان با قطعیت گفت که می توانست با نبود چنین دولتی و چنین جناحی سیاسی حامی او اوضاع بهتر می بود، اما نمیتوان هم گفت که بدتر می شد.

تیم تبلیغاتی آقای روحانی که متشکل از اصلاح طلبان و اعتدالیون بودند، زمان انتخابات در تبلیغات منفی خود علیه رقیب به مردم می گفتند که اگر رقیب آنها در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود دلار به 5 هزار تومان خواهد رسید!

به واقع از انداختن هراس در دل مردم رأی جمع آوری کردند، آنگاه که گفته شد مردم اگر رقیب و جریان مقابل پیروز شود پیاده روها را هم دیوار می کشند، بسیاری از مردم باورشان شد!

از اینها که بگذریم چرا که موضوع اصلی یادداشت هر چند همین مسائل نیز خود موضوعات بسیار مهمی است که باید برای آن راهکاری ارائه داد تا فضای رقابت انتخاباتی به سمت و سوی فریب مردم نرود، به بحث اصلی باز میگردیم.

اصلاح طلبان اکنون به خاطر دولت و مدیریتی که اعمال میکند به دو دسته تقسیم شده اند، عده ای سعی دارند تا خود را از دولت جدا کنند و عده ای دیگر با وجود ناخرسندی از عملکرد دولتی که از آن حمایت میکردند، منصفانه می گویند که زمان جدا کردن خود از روحانی دیر شده است.

برائت جستن از حمایتی که اصلاح طلبان ادعا می کنند باعث پیروزی روحانی شد، مشکلی را حل نمیکند، حتی آنهایی هم که اعتقاد دارند یا باید پای دولت و روحانی ایستاد و یا این که پذیرفت دستپخت اصلاح طلبان چنین شور شده است، باز هم گره از مشکلات کشور باز نخواهد کرد.

یک کار اشتباه از سوی اصلاح طلبان انجام شده و به چنین نتیجه ای رسیده است، در جریان انتخابات ریاست جمهور هر دو دوره در سال های 92 و 96 افکار عمومی شاهد تبلیغات منفی و مسمومی بود که بر رأی و نظر مردم تأثیر مستقیم گذاشت.

از طرف مقابل دیو ساختن و خود را دلبر معرفی کردن، هر چند بازی کهنه ای است اما هنوز کارآیی دارد.

به همین خاطراست که باید برای دوره های بعدی انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری برنامه و دستوری اساسی برای اصلاح ساز و کار و ساختار انتخابات در کشور به ویژه در بخش تبلیغات انتخاباتی و سخنانی که نامزدهای انتخابات و ستاد تبلیغات آنها می گویند تهیه کرد.

برای انتخابات بعدی فکری شود!

این ساز و کار انتخاباتی باید در بخش تبلیغات انتخاباتی سعی کند از زیاده گویی ها، وعده های بزرگ و فریبنده، تخریب و ترور سیاسی یکدیگر مطالب دروغ و کذب وارد کردن اتهام و بسیاری مسائل دیگر جلوگیری کند و یا به حداقل برساند.

فردی که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده و از گزینش شورای نگهبان نیز گذشته است، باید بتواند اصول و چارچوب های وضع شده را رعایت کند، به ویژه این که چنین افرادی در نظامی قرار است خود را به معرض انتخاب بگذارند که مشهور و معروف به رعایت اخلاق اسلامی است.

بسیاری از مردم مناظره های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را دیده و شنیدند، نمونه این مناظره ها را شاید نتوان در کشورهای دیگر یافت.

نامزدها بجای آن که سعی کنند خود را برای مردمی که پای تلویزیون نشسته و بیننده و شنونده سخنان او هستند، سعی دارد با سخن گفتن علیه دیگران و حتی ارکان نظام مردم را مجاب کند که به او رأی دهند. در واقع اصول انقلاب و آرمان های آن زیر سوال میرود تا فردی بتواند چند رأی بیشتر به دست آورد.

آیا چنین رویه ای جایز است که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد؟

یا نامزدهای انتخابات سعی میکنند با وعده های بزرگ که فریبنده است و در چارچوب اختیارات آنها هم نیست، مردم را وادار کنند به او رأی دهند.

همه این مسائل می تواند با تدوین یک دستورالعمل کاربردی برای دوره های بعدی انتخابات به کار نرود.

اکنون نیز با وجود این که همگان می دانند چه اتفاقی افتاد که وضعیت چنین شد، اما مردم را نیز باید در این وضعیت سهیم دانست. چرا که درست است حضور گشتدره ای در انتخابات داشتند و خواهند داشت، اما ددر انتخاب خود باید دقت بیشتری کنند و فریب وعده ها را نخورند.

اگر باز هم در انتخابات ریاست جمهوری بعدی هر فردی از هر جناح سیاسی با وعده های بزرگ و فریبنده وارد میدان رقابت شود، باز هم قرار است چنین فردی رئیس جمهور شود؟!



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ترکیب پرسپولیس برابر هوادار