ابداع حسگری که یخ زدن بال هواپیما را سریع تشخیص می‌دهد


ابداع حسگری که یخ زدن بال هواپیما را سریع تشخیص می‌دهد

تهران-ایرنا- یک محقق ایرانی با همکاری محققان کانادایی موفق به ابداع حسگری شده‌اند که یخ زدن بال هواپیما را سریع تشخیص می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، یخ زدن بال هواپیماها یکی از عوامل اصلی وقوع سوانح هوایی و همین طور سقوط آنها است، اگر چه خلبانان با چشم‌های خود می توانند این مساله را متوجه شوند، اما گاهی خطای انسانی باعث می‌شود آنها در تشخیص‌های خود اشتباه کنند.

اکنون «کیانا میرشهیدی» دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه «بریتیش کلمبیا» در کانادا و همکارانش حسگر جدیدی ابداع کرده‌اند که این مشکل را رفع می‌کند.

این حسگر از امواج میکروویو برای شناسایی سریع شکل‌گیری یخ بر روی بال هواپیما استفاده می‌کند که باعث می‌شود خلبان حتی از وجود یخ‌هایی که به طور عادی و با چشم قابل مشاهده نیستند، مطلع شود.

این حسگر مستحکم و ارزان قیمت است و نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان دانند که این حسگر در مدت چند ثانیه می‌تواند تشکیل یخ را شناسایی و اطلاع رسانی کند.

در مقابل ناظران انسانی تا زمانی‌که حسگر برای دو دقیقه در دمای منهای ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد، نمی‌توانند هیچ یخی را بر روی بال مشاهده کنند و از سوی دیگر همانطور که محققان متذکر شدند این آزمایش بر روی یک نمونه کوچک در آزمایشگاه انجام شد و تشخیص یخ بر روی بال هواپیما در فضای بیرون به مراتب سخت تر است.

همچنین از امتیازات دیگر این فناوری این است که این حسگر می‌تواند زمان آب شدن یخ و بازگشت به وضعیت آب مایع را تشخیص دهد بنابراین از آن می تواند برای تایید کارایی موفق عملیات یخ زدایی استفاده کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست کامل قد بلندترین بازیگران زن ایرانی | زنان بازیگر خوش قد و قامت را بشناسید!