بررسی مزایای حمل هوایی برای واردات از چین به ایران


بررسی مزایای حمل هوایی برای واردات از چین به ایران

کشور چین به عنوان یکی از مهم ترین قدرت‌های اقتصادی جهان، نقشی مهم در تامین منابع و محصولات مورد نیاز سایر کشورها ایفا می‌کند. آمارها و ارقام به دست آمده نشان می‌دهد که ارزش کل صادرات این کشور در سال 2022، حدود 6/3 تریلیون دلار بوده که معادل 14...

کشور چین به عنوان یکی از مهم ترین قدرت‌های اقتصادی جهان، نقشی مهم در تامین منابع و محصولات مورد نیاز سایر کشورها ایفا می‌کند. آمارها و ارقام به دست آمده نشان می‌دهد که ارزش کل صادرات این کشور در سال 2022، حدود 6/3 تریلیون دلار بوده که معادل 14 درصد از ارزش کل صادرات جهانی است. در این مطلب به بررسی مزایای حمل هوایی برای واردات از چین به ایران خواهیم پرداخت.

وجود روابط دوستانه سیاسی و اقتصادی بین دو کشور ایران و چین، این کشور را به یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران بدل کرده است. به طوری که سهم چین از واردات ایران چیزی حدود 25 درصد برآورد شده است. همین موضوع، اهمیت آشنایی با روند واردات کالا از چین را دو چندان می‌کند.

نکته قابل توجه در مورد واردات از چین به ایران، این است که علاوه بر پیچیدگی‌های موجود در امر واردات کالا و انجام مراحل مختلف این فرآیند، تصمیم گیری در مورد نحوه انتقال محموله‌ها از چین به ایران نیز می‌تواند نقش مهمی در تسهیل امور داشته باشد. حمل بار هوایی از چین یکی از مهم ترین و عمده ترین روش‌های حمل و نقل بار از چین به ایران است که در این مطلب به طور مفصل به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. علاوه بر این مقایسه ای نیز بین حمل بار هوایی و حمل بار دریایی از چین انجام خواهیم داد تا بر اساس نیاز کسب و کار خود، بهترین روش را برای انتقال محموله خود انتخاب نمایید. پس بیایید در ادامه نگاهی به چگونگی حمل بار از چین به ایران بیاندازیم.

مقدمه ای بر حمل بار هوایی

همانطور که گفتیم، حمل بار هوایی از چین یکی از مهم ترین روش‌های واردات کالا از چین به ایران است که به عنوان یکی از سریع ترین روش‌های انتقال بار در سرتاسر جهان نیز شناخته می‌شود. همه روزه، پروازهای متعددی از چین به ایران و بالعکس صورت می‌گیرد که واردات از طریق راه‌های هوایی را به یک موقعیت عالی برای صاحبان کسب و کارها در ایران تبدیل می‌کند. حمل بار هوایی از چین به ایران، علاوه بر سرعت بالا و دسترسی راحت، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از روش حمل بار هوایی از چین

حمل بار هوایی از چین مزایای متعددی دارد که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تحویل در کمترین زمان ممکن

سرعت بالا در تحویل، به ویژه برای محموله‌های خاص و اقلام فساد پذیر، از جمله مواردی است که می‌تواند روی عملکرد کسب و کارها و سود و زیان آن‌ها موثر باشد. از جمله مهم ترین مزایای حمل بار هوایی از چین، سرعت بالای این روش در مقایسه با روش‌های حمل و نقل رایج از قبیل حمل و نقل دریایی و زمینی است.

  1. امنیت بالا

حمل بار هوایی از چین، یکی از قابل اعتمادترین و مطمئن ترین روش‌های حمل و نقل است که احتمال آسیب به محموله را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  1. امکان انتقال بار بدون نگرانی در مورد تحریم ها

با توجه به تحریم‌های بین المللی موجود بر علیه ایران، استفاده از روش‌های حمل بار دریایی و زمینی، به ویژه برای کالاهای حساس و اقلام استراتژیک مانند برخی قطعات و ماشین آلات صنعتی، ممکن است مشکلاتی را در سطح بین الملل برای کشور و حتی واردکنندگان این کالاها به وجود بیاورد. از همین رو، استفاده از حمل هوایی بار از چین به ایران، با توجه به وجود پرواز مستقیم از شهرهای مختلف چین به تهران، یک راه مطمئن برای دور زدن تحریم‌ها و واردات برخی کالاهای خاص به شمار می‌رود.

بررسی مزایای حمل هوایی برای واردات از چین به ایران

مراحل و هزینه‌های حمل بار هوایی از چین

آشنایی با مراحل حمل بار هوایی و برآورد هزینه‌های مربوطه، یک امر مهم و حائز اهمیت برای صاحبان کسب و کارها و افراد فعال در این عرصه است. در همین راستا، در ادامه بیایید نگاهی کلی به مراحل این فرآیند و هزینه‌های استفاده از روش حمل بار هوایی از چین بیاندازیم.

مراحل حمل بار هوایی از چین به ایران

مراحل حمل بار هوایی از چین به صورت کلی به شرح زیر می‌باشد:

  1. هماهنگی با کارگزار حمل و نقل مربوطه جهت واردات کالا از چین
  2. برآورد هزینه‌ها و پرداخت هزینه حمل و نقل به کارگزار مربوطه
  3. ارسال محموله توسط فروشنده به دفتر کارگزار مربوطه در چین
  4. بسته بندی محموله‌ها بر اساس استانداردهای مورد قبول شرکت‌های هوایی
  5. انتقال محموله‌ها به فرودگاه و بارگیری در هواپیما
  6. تخلیه بار در انبار کالاهای وارداتی گمرک فرودگاه امام خمینی
  7. ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی
  8. تحویل محموله و مدارک موردنیاز به صاحبان بار

هزینه‌های حمل بار هوایی از چین به ایران

در جدول زیر، هزینه‌های مربوط به حمل بار هوایی از چین به صورت کلی در اختیار شما قرار گرفته است.

** هزینه‌ها به ازای هر یک گیلوگرم از بار بیان شده است.

مبدا مقصد شرکت هواپیمایی وزن محموله
45 تا 100 کیلوگرم 100 تا 300 کیلوگرم 300 تا 500 کیلوگرم 500 تا 1000 کیلوگرم بیش از 1000 کیلوگرم
شانگهای فرودگاه امام خمینی (IKA) ماهان 5/11 دلار 2/8 دلار 3/7 دلار 9/6 دلار 8/6 دلار
شانگهای IKA امارات 6/11 دلار 4/5 دلار 8/4 دلار 5/4 دلار 3/4 دلار
هنگ کنگ IKA ماهان 2/12 دلار 9/8 دلار 1/8 دلار 6/7 دلار 5/7 دلار
هنگ کنگ IKA امارات 5/11 دلار 4/5 دلار 8/4 دلار 5/4 دلار 3/4 دلار
شنژن IKA ماهان 5/11 دلار 2/8 دلار 5/7 دلار 1/7 دلار 9/6 دلار
گوانگجو IKA ماهان 5/95 دلار 2/8 دلار 5/7 دلار 1/7 دلار 9/6 دلار
** هزینه‌های ذکر شده، به صورت تقریبی است و ممکن است تغییر کند.

تفاوت حمل بار دریایی و هوایی از چین

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی و هوایی در دهه‌های اخیر، تاثیر بسیاری بر تسهیل فرآیند واردات و صادرات کالا در سطح بین الملل داشته است. صاحبان کسب و کارها باید بر اساس شرایط و بودجه ای که دارند، بهترین روش را برای حمل محموله‌های خود انتخاب نمایند. از جمله مهم ترین تفاوت های حمل بار دریایی از چین با حمل هوایی بار، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. هزینه پایین تر

هزینه حمل هوایی بار از چین به ازای حجم یکسانی از بار، چیزی حدود 12 الی 16 برابر گران تر از حمل بار دریایی از چین است و همین موضوع، حمل بار دریایی از چین را به یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای کسب و کارهای دارای بودجه محدود تبدیل می‌کند.

  1. زمان حمل و نقل طولانی تر

حمل بار دریایی از چین علاوه بر هزینه پایین تر، سرعت پایین تری نیز نسبت به حمل بار هوایی از چین دارد. این موضوع، به ویژه هنگام انتقال اقلام فساد پذیر و محموله‌های حساس مانند مواد دارویی، بسیار حائز اهمیت است.

  1. وزن محموله ها

در حمل بار دریایی از چین، وزن محموله‌ها چندان مهم نیست ولی در حمل بار هوایی از چین، یک سری استانداردهای خاص برای حداکثر وزن محموله‌ها وجود دارد که رعایت آن‌ها در هنگام بسته بندی محموله الزامی است.

  1. امنیت محموله

حمل بار هوایی از چین، به مراتب مطمئن تر و ایمن تر از حمل بار دریایی از چین است. چرا که گاها تحویل محموله‌های دریایی تا 6 ماه طول می‌کشد و همین موضوع، احتمال بروز حوادث طبیعی و آسیب به محموله را بالا می‌برد.

مراحل واردات کالا از چین

همانطور که پیش از این نیز بدان اشاره کردیم، واردات کالا از چین یکی از مهم ترین منابع تامین کالا در ایران است. از همین رو، آشنایی با مراحل واردات کالا از چین می‌تواند به صاحبان کسب و کارهای نوپا و افرادی که به تازگی پا به این عرصه گذاشته اند، کمک کند تا با آگاهی بیشتری در این راه قدم بگذارند. واردات کالا از چین به صورت کلی شامل مراحل زیر است:

  1. انتخاب محصول متناسب با نوع کسب و کار و نیاز بازار هدف
  2. تحقیق در مورد تامین کنندگان چینی کالای مورد نظر و انتخاب تامین کننده مناسب
  3. مذاکره با تامین کننده موردنظر و برآورد هزینه
  4. عقد قرارداد تولید با تامین کننده موردنظر
  5. همکاری با یک شرکت حمل و نقل بین المللی جهت انتقال محموله از چین به ایران و انجام امور گمرکی
  6. ترخیص کالا از گمرک مبدا
  7. بارگیری محموله در کشتی یا هواپیما
  8. حمل محموله تا بندر یا فرودگاه بین المللی مقصد
  9. ترخیص کالا از گمرک مقصد و تحویل محموله به خریدار

معرفی بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی جهت واردات کالا از چین

اگر به تازگی وارد عرصه تجارت بین الملل شده اید و می‌خواهید در زمینه واردات کالا از چین فعالیت نمایید، پیشنهاد ما به شما این است که در این راه از یک شرکت حمل و نقل معتبر کمک بگیرید. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان ما، گروه تجاری ققنوس، با سال‌ها تجربه در زمینه واردات از کشورهای مختلف جهان از جمله چین و آشنایی کامل با حمل و نقل بین المللی، یکی از معدود شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تجارت بین الملل است که از اعتبار بالایی، چه در داخل کشور و چه در سطح جهانی، برخوردار می‌باشد.

علاوه بر این، گروه تجاری ققنوس، با تجربه بالایی که در زمینه امور گمرکی و ترخیص کالا از گمرک دارد می‌تواند در مراحل مختلف واردات کالا از برآورد و پرداخت هزینه‌های مربوطه گرفته تا حمل و نقل محموله و ترخیص کالا از گمرک، به شما کمک کند. در این صورت، دیگر نگرانی از بابت درستی فرآیند واردات کالا و انجام امور گمرکی محموله خود نخواهید داشت.

در نهایت، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات گروه تجاری ققنوس و دریافت مشاوره در زمینه واردات کالا از چین، ترکیه و امارات متحده عربی، سری به وب سایت رسمی این گروه به نشانی WWW.FNXSHIPPING.COM بزنید. به علاوه، می‌توانید از طریق شماره تلفن ۴۸۰۰۰۱۱۰ – ۰۲۱ با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و از تجربیات و راهنمایی‌های آن‌ها استفاده نمایید.

جمع بندی

کشور چین از جمله کشورهای پیشرو در زمینه صنعت و تولید محصولات جدید است که جدیدترین محصولات عرضه شده در بازارهای بین المللی را با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا، تولید و عرضه می‌کند. همین موضوع، واردات کالا از چین را به یک موقعیت تجاری عالی برای کسب و کارهای ایران تبدیل کرده است چرا که تحریم‌های گسترده ای که علیه کشورمان ایران وجود دارد، ارتباط بازار و صنعت ما با جهان را محدود کرده است. از همین رو، کسب و کارهای ایرانی، از طریق همکاری با تامین کنندگان چینی می‌توانند همگام با روند پیشرفت صنایع مختلف در سطح جهان پیش بروند و از این طریق، نیاز بازار ایران به محصولات جدید را رفع نمایند.

روش‌های حمل و نقل متنوعی برای واردات کالا از چین به ایران وجود دارد که از آن جمله می‌توان به حمل بار هوایی و حمل بار دریایی از چین اشاره نمود. هر یک از این روش ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند ولی وجود برخی عوامل از جمله تحریم‌های اقتصادی و سیاسی گسترده و وجود پرواز مستقیم از چین به ایران و بالعکس، حمل بار هوایی از چین را به مناسب ترین گزینه برای واردات کالا از چین به ایران تبدیل کرده است. با این حال، انتخاب روش حمل و نقل کاملا به شما بستگی دارد و باید براساس نیاز، میزان بودجه و شرایط محموله خود، بهترین روش را انتخاب نمایید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | عکس جدید علیرضا نیکبخت و همسرش در سومین سالگرد ازدواج‌شان