لحاظ دارایی‏‌های نامشهود برای اولین بار در کشور


لحاظ دارایی‏‌های نامشهود برای اولین بار در کشور

صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، اولین نهاد مالی در کشور است که ارزش دارایی نامشهود یک شرکت دانش‌بنیان را به ارزش دارایی مشهود آن اضافه می‌کند.

لحاظ دارایی‏‌های نامشهود برای اولین بار در کشور

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، با اعلام این مطلب گفت: به عنوان مثال ممکن است یک شرکت طبق صورت‌های مالی خود به میزان یک میلیارد تومان اعتبار داشته باشد اما این صندوق با لحاظ ارزش دارایی‌‌های نامشهود به آن شرکت به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان اعتبار عرضه می‌کند.

وی افزود: برای ارزش‌گذاری دارایی نامشهود حدود ۷۰ شاخص وجود دارد که شامل دارایی فکری، ارزش برند، ارزش منابع انسانی، دانش فنی، اختراعات، تجربه و... است. لحاظ این موارد از نوآوری‌‌های این صندوق بوده که ارزش دارایی‌های فکری را نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان لحاظ می‌کند.

علیرضا بابا خان، با اشاره به تفاوت اقتصاد سنتی و دانش‌بنیان اظهار کرد: امسال تمرکز صندوق روی بها دادن به دارایی نامشهود شرکت‌هاست. زیرا اقتضای اقتصاد دانش‌بنیان این است که به دارایی دانشی بها داده شود. بها دادن صرف به دارایی فیزیکی اقتضای اقتصاد سنتی است. رفتن به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند ایجاد تغییراتی است که تحت دو شرط ایجاد می‌شود.

تاسیس مراکز هم‌‌آفرینی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز درباره فعالیت‌‌های جدید این صندوق گفت: یکی از آنها تاسیس مراکز هم‌‌آفرینی بوده که نسخه جدید شتاب‌دهنده‌‌ها و مراکز نوآوری هستند. هدف این مراکز برقراری و تقویت پیوند میان صنعت و استارت‌آپ است. این صندوق سه مرکز هم آفرینی در حوزه صنایع غذایی، برق و صنعت ساختمانی تاسیس کرده است. این هم آفرینی کمک می‌کند تا بتوانیم مسائل صنعت را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان حل کنیم.

بابا خان، درباره اقدام دیگر این صندوق گفت: اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل فروش، صادرات و توسعه بازار مواجه هستند. صندوق برای برطرف کردن این مشکل یک شرکت بازرگانی تاسیس کرده و به فروش محصولات دانش‌بنیان کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین یکی از مسائل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تامین مواد اولیه است. این صندوق به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا مواد اولیه خود را به صورت انبوه خریداری کرده تا بتوانند بهای تمام شده خود را کاهش دهند. همچنین تلاش داریم موضوع تبادل ارز شرکت‌های دانش‌بنیان را از طریق صرافی‌ها برطرف کنیم که کمک جدی در فرآیند صادرات است.

فراهم کردن زمینه تحقق شعار سال

در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم)، برنامه ویژه‌ای داریم تا بتوانیم زمینه‌‌ای فراهم کنیم تا زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردم در پروژه‌‌های دانش‌بنیان فراهم شود. مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، با اعلام این مطلب گفت: همچنین با رعایت ملاحظات شرعی بابت مبلغ سرمایه‌گذاری شده و اصل سود آن به مردم تضمین داده می‌شود. به این ترتیب می‌توانیم بخشی از نقدینگی جامعه را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت کنیم. بابا خان، با اشاره به سه فعالیت صندوق در حوزه‌‌های اعطای تسهیلات، صدور ضمانتنامه و سرمایه‌گذاری اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط این صندوق برای این شرکت‌ها صادر شده است. همچنین بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت صادر شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌‌های صورت گرفته در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: در فاز اول ۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی طرح‌های برگزیده انجام شده که این عدد رو به افزایش است. زیرا سرمایه‌گذاری تک مرحله‌ای نیست و متناسب با پیشرفت طرح و رشد کسب و کار این تعامل بیشتر می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب