اولویت اول نظام باید تعلیم و تربیت باشد/ آموزش حفظ‌ محور به آموزش عقلانیت محور تبدیل شود


اولویت اول نظام باید تعلیم و تربیت باشد/ آموزش حفظ‌ محور به آموزش عقلانیت محور تبدیل شود

آئین تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش سراسر کشور در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور استاد عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر رضا مراد صحرائی وزیر آموزش و پرورش و دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش بهداشت نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در این مراسم با بیان اینکه در مجلسی حضور یافتیم که حاصل یک رزق بینشی است، اظهار کرد: در انجمن آثار و مفاخر از شخصیت‌های مهم تجلیل می‌‍شود در این مجلس برای اولین بار برای مقام معلّم که فخر عالم و آدم است، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که انجمن مفاخر باید به مخافر بپردازد، فخری بالاتر از معلّمی نداریم، معلّمی والاترین فخر است برای اینکه هدایت جامعه و تعلیم و تربیت با معلّم است. از طرفی تعلیم و تربیت کار انبیاست، کار معلّم هم تربیت است، معلّم جهل متعلّم را به علم تبدیل می‌کند، تحصیل علم برای مرد و زن واجب شرعی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعلیم و تربیت؛ تحکیم خانواده و جامعه است چون خیر کثیر در آن است، ادامه داد: حکمت، خیر کثیر است و علمِ حکمی، خیر کثیر است.

استاد خسروپناه در پاسخ به اینکه کدام علم و معلّم فخر عالم است؟ عنوان کرد: علمی که نافع باشد، فخر است. معلّمی که علم نافع آموزش می‌دهد فخر است، پس علم باید حکمت‌بنیان باشد، علمی که با خرد ناب باشد، حکمت است. خرد ناب جمع چهار عقل نظری، عملی، معاش و معاد است. علم دارای خرد ناب، حکمت می‌زاید.

وی افزود: علمی فاخر است که فضیلت‌ساز و اخلاق‌ساز باشد، ویژگی برتر پیامبر(ص) حسن خلق، تواضع و مردم‌داری بود. بنابراین تواضع به معلّم واجب است.

دبیر شورای عالی در پاسخ به این پرسش که چگونه علم حکمی تحقق پیدا می‌کند؟ گفت: اولویت اول نظام باید تعلیم و تربیت باشد، اینکه توجه به وزارت آموزش و پرورش مانند بقیه وزارتخانه‌ها باشد، صحیح نیست. برخی به اشتباه می‌گویند مصرف بودجه وزارت آموزش و پرورش بالاست در حالی که وزارت آموزش و پرورش به کمک معلّمان برای کشور سرمایه تولید می‌کند و آن تربیت نیروی انسانی است.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش اولیّت است، باید همه حاکمیت اولیّت در اولویت‌ها را بپذیرد، در این مسیر تأمین کرامت و معیشت معلمان باید شکل گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید از حکمرانی تعلیم و تربیت برخوردار باشیم، رصد، مسئله‌شناسی، سیاستگذاری تا تصدی‌گری داشته باشیم. در سال‌های گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نوشته بعد از آن نقشه راه مهم است، برای اولین بار وزیر آموزش و پرورش نقشه راه را مدون کرد و در شورا مصوب شد این مسیر حکمرانی است.

استاد خسروپناه عنوان کرد: ساختار آموزش و پرورش باید آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مهارتی باشد. دانش‌آموزی فارغ‌التحصیل نشود تا مهارت بداند، نه اینکه فقط محفوظات بخوانند، حتما آموزش حفظ‌محور به آموزش عقلانیت‌محور تبدیل شود و این رکن علم حکمت بنیان است.

وی گفت: امروز از رئیس جمهوری تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش دغدغه آموزش و پرورش است و با این دغدغه مشترک می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!