نامگذاری ریزمعماری بعدی انویدیا به افتخار Rubin؛ زنی که اسرار ماده تاریک را فاش کرد


نامگذاری ریزمعماری بعدی انویدیا به افتخار Rubin؛ زنی که اسرار ماده تاریک را فاش کرد

هم‌زمان که NVIDIA عرضه اولین پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری Blackwell را آغاز کرده، کار بر روی ریزمعماری بعدی در دستور کار قرار دارد. طبق شایعات، این ریزمعماری جدید Rubin نام گرفته که اسم آن به افتخار ستاره‌شناس آمریکایی ورا روبین...

هم‌زمان که NVIDIA عرضه اولین پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری Blackwell را آغاز کرده، کار بر روی ریزمعماری بعدی در دستور کار قرار دارد. طبق شایعات، این ریزمعماری جدید Rubin نام گرفته که اسم آن به افتخار ستاره‌شناس آمریکایی ورا روبین انتخاب شده است.

هرچند گرافیک‌های مخصوص گیمینگ NVIDIA در سری RTX 40 مانده‌اند و ریزمعماری جدید Blackwell فعلاً تنها در شتاب‌دهنده‌های مخصوص هوش مصنوعی یافت می‌شود، اما دیر یا زود بالاخره Blackwell با RTX 50 به دست گیمرها هم می‌رسد. به این ترتیب NVIDIA کار بر روی Blackwell را به پایان رسانده و باید توسعه ریزمعماری جدیدی را آغاز کند که حالا می‌دانیم Rubin نام دارد.

ریزمعماری 3 نانومتری Rubin انویدیا برای اواخر 2025

طبق گزارش‌ها، ریزمعماری گرافیکی Rubin هم ابتدا در شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی بکار گرفته می‌شود و افزایش چشمگیر کارایی در کنار کاهش مصرف انرژی را به ارمغان می‌آورد. ریزمعماری روبین از یک نظر برای NVIDIA بسیار حائز اهمیت است و آن کاهش مصرف انرژی است، زیرا میزان مصرف انرژی تراشه‌های پرقدرت تولید شده با ریزمعماری‌های کنونی NVIDIA به محدوده کیلوات وارد شده است.

تحلیل‌گر سرشناس شرکت TF International Securities، مینگ چی کو می‌گوید اولین تراشه مبتنی بر ریزمعماری رابین NVIDIA به نام R100 مخصوص شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی است و در فصل چهارم سال 2025 وارد فاز تولید انبوه می‌شود. بر همین اساس می‌بایست زودتر از تاریخ یاد شده شاهد رونمایی NVIDIA از Rubin باشیم.

طبق ادعای کو، تراشه R100 Rubin قرار است با فناوری ساخت ۳ نانومتری EUV FinFET کمپانی TSMC تولید شود که یک فناوری ساخت تراشه پیشرفته و بهینه خواهد بود. گفته می‌شود این تراشه دارای طراحی چیپلتی با چهار دای بوده و جزو اولین بکارگیرندگان فناوری حافظه HBM4 خواهد بود.

نامگذاری ریزمعماری بعدی انویدیا به افتخار Rubin؛ زنی که اسرار ماده تاریک را فاش کرد

خانم وِرا روبین (2016-1928)، منجم و ستاره‌شناس برجسته آمریکایی بود که مطالعات او نقش موثری در شکل‌گیری درک کنونی ما از ماده تاریک دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اولین بنچمارک های گیمینگ و ماینینگ کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti انویدیا را اینجا ببینید