اندکی تجملات برای سلامت روان خوب است


اندکی تجملات برای سلامت روان خوب است

ایتنا - برخی افراد حتی اگر بودجه زیادی هم نداشته باشند از بعضی کارها دست نمی‌کشند؛ کارهایی از قبیل خرید محصولات زیبایی و رفتن به رستوران. برای بسیاری این کارهای تجملی کوچک ارزش زیادی دارد.


جیلیان آمودیو، بنیان‌گزار مرکز «مادران برای سلامت روان»، می‌گوید: «قدری تجمل جرقه‌های شادی، زیبایی و لذت را به ارمغان می‌آورد. این‌ها جزو نیازمندی‌های شما نیستند اما روزتان را قدری خارق‌العاده‌تر می‌کنند.»

محققان می‌گویند توجه به آنچه برایتان مثبت و انرژی‌بخش است، شادی به ارمغان می‌آورد و بر سلامت روانتان تاثیر‌گذار است. قدری تجملات می‌تواند به‌راحتی فرصت‌ها و خلاقیت‌هایی را فراهم کند که رفاه و لذت را در اولویت قرار می‌دهد.

دکتر رابرت کویلر خاطرنشان می‌کند: «با غرق کردن خودتان در لذت‌های کوچک و پرمعنا می‌توانید استرس را کم و روحیه‌تان را بهتر کنید و دیدگاه مثبت را در خودتان ایجاد کنید. انجام این کارهای ساده مهرآمیز بر سلامت روانتان تاثیر قابل توجهی می‌گذارد؛ به شما کمک می‌کند انعطاف‌پذیر باشید و در زندگی روزمره شادمانی را پیدا کنید.»

شاید فکر می‌کنید برای افزودن قدری تجمل به زندگی روزمره‌‌تان وقت و پول کافی ندارید. اما صرف‌نظر از بودجه‌تان، چه در خانه باشید و چه در محل کارتان، برای گنجاندن لذت‌های کوچک را‌ه‌هایی هست که از نظر ذهنی، جسمی و عاطفی برایتان مفید است. تجملات کوچک تنها همان مزایایی را ندارند که از پیش می‌شناسیم. ثابت شده است که وقت گذاشتن برای خودمان و ساختن لحظات کوچک لذت و شادمانی بر ذهن و بدن تاثیر مثبتی می‌‌گذارد.

مزیت‌های کارهای تجملاتی کوچک
به گزارش وری‌ول مایند، تجملات کوچک استرس را از بین می‌برند. طبق شواهد، فعالیت‌هایی مانند گوش‌ دادن به موسیقی، معاشرت با دوستان و مراقبه استرس را کاهش می‌دهد. البته هرکدام از این فعالیت‌ها ممکن است درنظر برخی قدری تجملاتی باشد.

دکتر کویلر می‌گوید: «از نظر فیزیکی، تجملات کوچکی که باعث آرامش و آسودگی می‌شوند، به کاهش فشار خون، بهبود کیفیت خواب و کاهش تنش عضلانی کمک می‌کنند. همچنین کاهش سطح استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.»

اندکی تجملات برای سلامت روان خوب است


همیشه شنیده‌ایم که می‌گویند خوش‌رفتاری با دیگران بسیار مهم است. اما شواهدی نیز از اهمیت شفقت و مهربانی با خود خبر می‌دهد. اگر با خودتان مهربان نباشید کمک کردن به خانواده و دوستان دشوار می‌شود. پرداختن به کارهای تجملاتی کوچک شما را با خودتان مهربان‌تر می‌کند.

این تجملات کوچک همچنین سبب افزایش خلاقیت و بهره‌وری‌ می‌شود. با انجام این کارها استرس کاهش و درنتیجه آن خلاقیت افزایش می‌یابد. همچنین پرداختن به تجملات باعث می‌شود ازلحاظ جسمی و روانی احساس بهتری داشته باشید. دکتر کویلر می‌گوید: «تجملات کوچک انتقال‌دهنده‌های عصبی احساس خوب را آزاد می‌کنند و خلق‌وخوی کلی را بهبود می‌بخشند.»

تجملات کوچک، همان‌طور که از نامش پیداست، قرار نیست بزرگ و گران‌قیمت باشد. یک تکه شکلات، مقدار کمی از عطر مورد علاقه‌تان، پیاده‌روی در ساحل بدون تلفن ‌همراه، رانندگی در دل طبیعت، سفرهای کوتاه یا سفر با هواپیما وقتی بالش گردنی را همراهتان برده‌اید، همگی ممکن است بخشی از آن کارهای تجملاتی کوچک باشند.

همه ما درگیر زندگی پرمشغله با ضرب‌آهنگ بالا شده‌ایم، اما همچنان می‌توانیم از انجام این کارهای کوچک روزانه لذت ببریم. اگر می‌خواهید این لذت‌های کوچک را به بخشی از زندگی‌تان بدل کنید باید هدفمند باشید. به زندگی‌تان نظم ببخشید و از آن پیروی کنید.

اگر قهوه دوست دارید و آن را در لیوان شخصی‌تان می‌نوشید قدری زودتر از خواب بیدار شوید و با آرامش از نوشیدن آن لذت ببرید. اگر فرو رفتن در وان حمام لبخند به لبتان ‌می‌آورد همین کار را بکنید. می‌توانید محیط اطراف‌ یا ایوان خانه را با یک صندلی زیبا، یک تاب، یا وسیله‌ای دیگر جلوه ببخشید. در محل کار هم زمانی را برای غذا خوردن و لذت بردن از آن اختصاص دهید.

به یاد داشته باشید که تجملات کوچک شخصی و درونی‌اند. لذت‌ها و خوشی‌ها برای همه یکسان نیستند. بنابراین لذت‌ها و شادمانی‌ خودتان را بیابید و برای پرداختن به آنها وقت بگذارید.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پلی‌استیشن پرتابل جدید با امکان اجرای بازی‌های PS4 در راه است؟