معاون وزیر نفت ایران به اسپوتنیک: اقدام خاصی در خصوص سواپ گاز با روسیه صورت نگرفته


معاون وزیر نفت ایران به اسپوتنیک: اقدام خاصی در خصوص سواپ گاز با روسیه صورت نگرفته

مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز و معاون وزیر نفت ایران در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد اقدام خاصی در خصوص سواپ گاز با روسیه صورت نگرفته اما بحث تبادل انرژی با کشورهایی نظیر عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پاکستان و ترکمنستان در حال انجام است.

پس از هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در نهم اسفندماه ۱۴۰۲ ، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار داشت: شرکت های روسی همچنان علاقه مند به مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران هستند، این موضوع در حال بررسی است و طرفین همچنین به مذاکره در مورد امکان ایجاد یک پلت‌فرم الکترونیکی مشترک برای تجارت گاز ادامه می‌دهند.
وی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت روسی گازپروم و وزارت نفت ایران در این زمینه امضا شده است.
این در حالیست که کماکان خبری از سواپ نفت یا گاز بین ایران و روسیه نیست و بسیاری معتقدند روابط ایران و روسیه در این حوزه علیرغم خواست رهبران دو کشور به کندی پیش میرود.
بیست و هشتمین نمایشگاه نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی از ۱۹ ام تا ۲۲ ام اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است و حضور پررنگ شرکت های چینی و روسی در این نمایشگاه به چشم میخورد.
مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در ارتباط صادرات گاز به پاکستان همانطور که در جریان هستید ایران تعهدات خود را قبلاً انجام داده و سرمایه‌ گذاری لازم را برای احداث لوله‌ های انتقال گاز به مرز پاکستان انجام شده اما به دلایل مختلف پاکستان نتوانسته تعهدات خود را انجام دهد.
وی افزود: در چند ماه گذشته مذاکرات بسیار خوبی بین دو طرف انجام شد و مقامات پاکستان اعلام کردند که به دنبال آن هستند تا حتماً قرارداد گازی اجرا شود و در مذاکراتی که مقامات دو کشور اخیراً در اسلام آباد داشتند بر این موضوع تاکید شد، امیدواریم موانعی که وجود دارد برطرف شود و بتوانیم قرارداد گازی میان ایران و پاکستان را اجرایی کنیم.
رئیس شرکت ملی گاز ایران در ادامه در خصوص روند صادرات گاز به ترکیه بیان کرد:
در ارتباط با صادرات گاز به ترکیه هم هنوز مقداری فرصت داریم البته در سفری که رئیس جمهور ایران به ترکیه داشتند مقامات ترکیه اعلام کردند که متقاضی تمدید قرارداد با ایران هستند، مذاکرات خوبی میان وزرای نفت و انرژی دو کشور انجام شد، قرار است با تشکیل کارگروه ‌های مشترک تمدید قرارداد با ترکیه را بررسی کنیم و فعلاً قرار بر آن است که قرارداد گازی با ترکیه را تمدید کنیم.
اقدام خاصی در خصوص سواپ گاز با روسیه صورت نگرفته اما بحث تبادل انرژی با کشورهایی نظیر عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پاکستان و ترکمنستان در حال انجام است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خبر مهم درباره برنامه تشییع پیکر شهید ابراهیم رئیسی