تشخیص آلزایمر از طریق ژنتیک


تشخیص آلزایمر از طریق ژنتیک

یک مطالعه جدید حکایت از این می‌کند که یک «فرم ژنتیکی مشخص» می‌تواند منشا بروز بیماری آلزایمر در افراد مختلف باشد- و در آینده نزدیک پزشکان خواهند توانست از این طریق احتمال ابتلا به آلزایمر را در بین افراد مختلف پیش‌بینی کنند. این نتیجه‌گیری بر اساس یک مطالعه جدید صورت گرفته- که نشان می‌دهد که تقریباً همه افرادی که دو نسخه از ژن APOE ۴ دارند، علائم بیماری آلزایمر را نشان خواهند داد.

یورونیوز در گزارشی نوشت محققان دریافته‌اند افرادی که دو نسخه از یک ژن خاص را دارند، تقریباً همگی علائم بیماری آلزایمر را نشان خواهند داد- که می‌تواند نشان‌دهنده منشا ژنتیکی نوع مشخصی از این بیماری باشد.

در حالی که دانشمندان از همان ابتدا هم این نکته را می‌دانستند که ژن APOE ۴ با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد؛ اما با این حال یک مطالعه جدید نشان می‌دهد برای افرادی که دو نسخه از این ژن را دارند، این ژن- فراتر از ارتباط با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر- یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری است.

این مطالعه که در مجله پزشکی نیچر منتشر شد، هم‌چنین نشان می‌دهد افرادی که دو نسخه از این ژن را دارند، زودتر از افراد دارای انواع دیگر ژن APOE به این بیماری مبتلا خواهند شد.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که حدود ۷.۸ میلیون نفر را در اتحادیه اروپا درگیر خود کرده است. علائم بارز آن هم مواردی، چون کاهش عملکرد حافظه و مهارت‌های فکری است.

دکتر خوان فورتئا نویسنده اصلی این مطالعه از موسسه تحقیقاتی سنت‌پائو در بارسلونای اسپانیا با اشاره به یافته‌های این مطالعه که حکایت از ارتباط مستقیم ژن APOE ۴ با آلزایمر می‌کند؛ گفته که «تخمین زده می‌شود ۱۵ درصد از بیماران آلزایمر دو نسخه از این ژن را حمل می‌کنند- که به این معنی است که این مورد را می‌توان به عنوان یکی از علت‌های این بیماری ردیابی کرد و به عبارت بهتر به صراحت و تاکید گفت که علت این بیماری در ژن‌های افراد است».

خوان فورتئا در بیانیه‌ای افزود: «این ژن بیش از ۳۰ سال است که شناخته شده- و برای بسیاری این موضوع معلوم و مشخص بود که وجود این ژن با احتمال بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط مستقیم دارد. ولی حالا دیگر به قطع و یقین می‌دانیم که تقریباً همه افراد دارای این ژن تکراری از نظر بیولوژیکی به آلزایمر مبتلا می‌شوند و این یافته مهمی است، چرا که مبتلایان آلزایمر بین ۲ تا ۳ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند».

دانشمندان می‌گویند این یافته‌ها به این معنی است که برای درمان آلزایمر باید درمانی را دنبال کرد که ژن APOE ۴ را هدف قرار می‌دهد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!